Copernicus izziv - Čaka na vzlet...
- Izziv
Tekom izobraževalnega procesa se otroci spopadajo z najrazličnejšimi težavami, med katerimi so različne potrebe po pristopih pri poučevanju kritičnega pomena za omogočanje kvalitetne izobrazbe ter enakih možnosti v izobraževalnem procesu. Med posebne potrebe lahko spadajo motnje pozornosti, razne druge motnje, kot so disleksija, motnje v duševnem razvoju ter okrnjene motorične zmogljivosti. Že zdaj se za pomoč učencem, dijakom in študentom s podobnimi posebnimi potrebami redno koristi IKT, se pa še vedno pojavljajo vrzeli, ki vplivajo na enakovredno obravnavo znotraj učilnice oz. predavalnice.
Znotraj izziva boste morali zbrati relevantne podatkovne zbirke, ki vam bodo omogočile vsaj eno točko od slednjih:
- analiza obstoječih orodij za pomoč pri bralnem razumevanju in predlagane izboljšave,
- analiza obstoječih orodij za pomoč pri pisnem sporočanju (vključno z generativno AI, kot je ChatGPT), identifikacija pomanjkljivosti pri rabi takih orodij ter predlog novega modela pomočnika,
- analize obstoječih »text-to-speech« in »speech-to-text« orodij in predlog izboljšav na praktičnem modelu,
- prilagoditev šolskega modela (učne ure, preverjanja znanja, število otrok na pedagoga, zagotavljanje pedagogov specializiranih za učenje učencev s posebnimi potrebami ipd.), da je bolj vključujoč,
- analiza obstoječih jezikovnih modelov z namenom prepoznave t.i. 'gender bias', s pregledom najpogostejših kontekstualnih okoliščin, v katerih se tske konkordance pojavljajo, lahko tudi predlog jezikovnega modela, ki bi take razlike zmanjšal.
Rešitev naj bo v čim bolj aplikativni obliki – to je lahko aplikacija, računalniški model, ipd.
Primeri uporabnih zbirk podatkov:
- Viri Centra za Jezikovne vire in tehnologije (CJVT)
- Slovarji, leksikoni (CJVT)
- Repozitorij Clarin.si (Clarin)
- Delež otrok s posebnimi potrebami med učenci po spolu in razredu, Slovenija, letno (OPSI)
- Število učencev na oddelek v rednih in prilagojenih programih osnovne šole po vrsti programa, organizacijski obliki šole in statistični regiji šole, Slovenija, letno (OPSI)
- Otroci, tuji državljani, ki obiskujejo vrtec, po državi državljanstva, Slovenija, letno (OPSI),
- Učenci s posebnimi potrebami, vključeni v redne ali prilagojene programe osnovne šole, po vrsti motnje, spolu in starosti, Slovenija, letno (OPSI),
- Osnovne šole in učenci, vključeni v redne in prilagojene programe, po organizacijski obliki šole, Slovenija, letno (OPSI).
Cilji trajnostnega razvoja UNESCO, ki jih izziv lahko potencialno pokrije:


